اِنَّ هذا القُرآنَ یَهدی لِلتی هیَ أقوَم

اِنَّ هذا القُرآنَ یَهدی لِلتی هیَ أقوَم

کانون قرآن وعترت دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان
اِنَّ هذا القُرآنَ یَهدی لِلتی هیَ أقوَم

اِنَّ هذا القُرآنَ یَهدی لِلتی هیَ أقوَم

کانون قرآن وعترت دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان

ترجمه قرآن به ۱۱۲ زبان زنده دنیا

مدیر بخش ترجمه قرآن کریم نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: بخش ترجمه نمایشگاه قرآن در پنج محور فعالیت‌های خود را آغاز کرده که یکی از آنها ارائه ترجمه‌های قرآنی است که در سراسر جهان چاپ و عرضه شده است.
مرکز ترجمه قرآن به زبان‌های خارجی، ترجمه قرآن کریم به 112 زبان زنده دنیا را در هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن تهران در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‌دهد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، مدیر بخش ترجمه قرآن کریم نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: بخش ترجمه نمایشگاه قرآن در پنج محور فعالیت‌های خود را آغاز کرده که یکی از آنها ارائه ترجمه‌های قرآنی است که در سراسر جهان چاپ و عرضه شده است.

حجت‌الاسلام محمد نقدی افزود: ارائه آمار از تفاسیر قرآن به غیر از زبان عربی و فارسی از دیگر محورهای فعالیت‌های بخش ترجمه قرآن است که اصل تفسیر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و به آنها ارائه می‌شود.

مدیر موسسه فرهنگی ترجمان وحی خاطرنشان کرد: کتب علوم قرآنی به زبان عربی و فارسی شناخته شده‌اند و غیر این دو زبان معرفی نشده‌اند؛ بنابر این بخشی از فعالیت این موسسه در نمایشگاه ارائه و شناسایی کتب علوم قرآن به زبان‌های دیگر دنیا است.

وی معرفی مراکز ترجمه قرآن در سراسر دنیا از جمله کشورهای مصر، ایران، عربستان، لیبی و... را از دیگر فعالیت‌های بخش حوزوی ترجمه قرآن برشمرد و یادآور شد: علاوه بر کشورها، سعی شده نهادهایی که در ترجمه قرآن فعالیت دارند، معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام نقدی با بیان اینکه موسسه فرهنگی ترجمان وحی 17 سال است که در نمایشگاه قرآن کریم حضور دارد، معرفی نقش شیعه و ایرانیان در بسط و گسترش تفسیر و علوم قرآن در طول تاریخ را از مهم‌ترین فعالیت‌های این موسسه در نمایشگاه امسال برشمرد.

وی نمایشگاه قرآن کریم را یک جشنواره بزرگ دانست و افزود: حوزه علمیه باید بتواند پژوهش‌های خود را در این زمینه ارائه دهد تا مردم بدانند که در حوزه علمیه چه می‌گذرد و تنها به فقه و اصول محدود نمی‌شود، بلکه تلاش‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله قرآن صورت می‌گیرد.

مدیر بخش ترجمه نمایشگاه بین‌المللی قرآن یاد آور شد: برای حضور گسترده حوزه علمیه در این نمایشگاه باید مسئولان نمایشگاه فضای زیادی در اختیار بگذارند و نهادهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حوزه نیز فعالیت‌ها و تولیدات خود را از قبیل کتاب، مقاله و پایان نامه‌ها را ارائه دهند.

نرم‌افزار جامع‌التفاسیر به عنوان برترین نرم‌افزار علمى دنیا شناخته

نرم‌افزار جامع‌التفاسیر به عنوان برترین نرم‌افزار علمى دنیا شناخته شد ؛ از سوى سازمان ملل متحد


معاون امور بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى در جمع خبرنگاران گفت: این مرکز، بزرگترین تولید کننده نرم‌افزارهاى علوم اسلامى در جهان اسلام است.

محسن مس‌چى افزود: مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى با بیست سال فعالیت در عرصه اطلاع‌رسانى اسلامى و عرصه‌هاى فرهنگى و پژوهشى، گام‌هاى بسیار موفقى برداشته است.

وى افزود: بیش از ششصد نفر از محققین حوزه و دانشگاه در این مرکز به فعالیت‌هاى علمى و پژوهشى مشغولند و تاکنون بیش از 100 نرم‌افزار در زمینه‌هاى، تاریخ، فقه، تفسیر، کلام و فلسفه، عقاید، ادبیات شعر و ... ارایه داده‌اند.

مدیر دفتر ارتباطات بین‌الملل این مرکز ادامه داد: در زمینه احیا کتب خطى، چاپ سنگى، کتاب‌هاى نایاب و پاسداشت حریم و مواریث فرهنگى در صحنه داخلى و بین‌المللى اقدامات بزرگى انجام داده است.

محسن مس‌چى گفت: با درایت رهبر معظم انقلاب این مرکز موفقیت‌هاى چشم‌گیرى در زمینه حفظ، نگهدارى، نشر و توزیع علوم اسلامى در جهان داشته است.

  وى به فعالیت‌هاى دیگر این مرکز در عرصه‌هاى بین‌المللى اشاره کرد و تصریح نمود: نرم‌افزار «جامع‌التفاسیر» در جشنواره بین‌المللى نرم‌افزارى WSA که با نظارت و مدیریت سازمان ملل متحد در 40 رشته‌ علمى و با حضور 182 کشور دنیا برگزار شد، از نظر قابلیت‌هاى فنى، مهندسى و تکنیکى، مطالب علمى و نحوه استفاده و جستجوى کامل، به عنوان بزرگترین و برترین نرم‌افزار جهان معرفى شد و از سازمان ملل جایزه اول را دریافت کرد.

  مدیر دفتر ارتباطات بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى بیان داشت: تولید نرم‌‌افزار‌هاى اسلامى، کتب، نشریه انفورماتیک علوم اسلامى، 50 شماره فصلنامه‌ رهآورد نور، تولید و ارایه مقالات علمى در مرکز و اقدامات موثر در تولید علم و ارتباط مناسب با مجامع علمى داخل و خارج کشور از رهآوردهاى این مرکز بوده است.

  محسن مس‌چى به شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌هاى بین‌المللى در صنعت IT و کتابخانه‌هاى دیجیتالى در دنیا اشاره کرد و گفت: این مرکز در بیش از 700 نمایشگاه داخلى و 100 نمایشگاه خارجى در 30 کشور  دنیا شرکت کرده است و بیش از 200 لوح تقدیر و افتخار و کسب جایزه ویژه از این کنگره‌ها و جشنواره‌ها دریافت کرده است.

  مدیر دفتر ارتباطات بین‌الملل این مرکز افزود: کسب عنوان خادم‌القرآن در جهت گسترش و تولیدات قرآنى، تاسیس 220 بانک اطلاعات اسلامى در 24 استان کشور و 203 بانک اطلاعات اسلامى در 55 کشور مهم دنیا، تاسیس 17 سایت و پایگاه اینترنتى در جهت نشر علوم اسلامى از افتخارات این مرکز است.

 وى افزود: در سال گذشته این مرکز 400 ملاقات بین‌المللى با میهمانان غیرایرانى از 54 ملیت دنیا داشته و سفرهاى کارشناسان و حضور شاخص‌ترین چهره‌هاى علمى و پژوهشى و حتى سیاسى دنیا از ویژگی‌هاى این مرکز است و به دلیل خدمات‌رسانى علمى به دنیا کاملاً نزد کارشناسان و متخصصان جهان شناخته شده است.

منبع: www.hawzahnews.com

تأثیر دعا و صحبت با خداوند بر مغز انسان


دانشمندان دانشگاه آرهاوس با استفاده از سیستم اسکن مغزى به مطالعه بر روى مغز انسان در هنگام دعا و صحبت با خداوند پرداختند.

به گزارش نیو ساینتیست، محققان با اسکن مغز بیش از 20 داوطلب در هنگام دعا و صحبت با خداوند اعلام کردند مغز افراد در هنگام دعا به گونه‏اى که در هنگام صحبت با یک دوست فعال می‏شود، فعالیت می‏کند.

محققان دانشگاه آرهاوس دانمارک به منظور مطالعه بر روى این پدیده از داوطلبان خواستند یک بار به خواندن یک دعاى مذهبى و یک بار به خواندن یک متن غیرمذهبى و اجتماعى اقدام کنند. به گفته محققان در هنگام انجام عملیات اول و خواندن دعاى خداوند مخصوص مسیحیان، قسمتهایى از مغز که با مرور ذهنى و تکرار در ارتباط است، فعال شد.

طى آزمایش دوم، داوطلبان قبل از خواستن آرزوهاى خود از شخصیت خیالى بابانوئل مشغول به خواندن دعاهاى شخصى خود شدند که این عمل باعث فعال‏سازى قسمتهایى از مغز که در هنگام برقرارى ارتباط با انسانى دیگر فعال می‏شود، شد. این محدوده از مغز با تئورى ذهن (هشیارى از اینکه دیگران داراى انگیزه و غرض مستقل هستند) در ارتباط نزدیک است.

به نظر می‏رسد هر دو منطقه فعال شده مغز در این آزمایشها، رفتار خواستن و توجه به عکس‏العمل مخاطب که در این آزمایش خداوند بوده است را پردازش می‏کنند. همچنین قسمتهاى فعال شده قسمتى از قشر پیشین مغز به شما می‏روند که با توجه به قصد فرد دیگر در ارتباط است.

قشر پیشین مغز در انسان یکى از عوامل کلیدى تئورى ذهن است. به گفته محققان، این قسمت از مغز داوطلبان در هنگام انجام آزمایش دعاهاى شخصى و صحبت با شخصیت بابانوئل غیر فعال بوده است. این پدیده نشان می‏دهد داوطلبان بابانوئل را شخصیتى کاملا خیالى و خداوند را موجودیتى واقعى می‏دانند.

در عین حال مطالعات گذشته نشان می‏دهد که قشر پیشانى مغز در انسانها در هنگام تعامل با اجسام بی‏جان نیز فعال نمی‏شود. زیرا مغز از چنین اجسامى انتظار عکس‏العمل ندارد و به همین دلیل نیازى براى فکر کردن به آن جسم احساس نمی‏کند.

محققان بر اساس نتایج نهایى اعلام کردند افراد در هنگام دعا این تصور را دارند که در حال صحبت با شخصى خاص هستند که این نتیجه از نظر مسیحیان نشانه‏اى جدید از قطعیت وجود خداوند است.

منبع : خبرگزارى ابنا

تفسیرسوره ی قصص

دانلود تفسیر نور سوره ی قصص بصورت pdf

نوشته محسن قرائتی

قرآن وعصر ما...

دانلود کتاب "قرآن وعصر ما "بصورت pdf

 

نوشته ی مرحوم حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سعید اسلامی

احداث مسجد برای مسلمانان دانمارک

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ انجمن مسلمانان دانمارک اعلام کرد: پس از پی‏گیری‎های مستمر و درخواست‏های فراوان مجوز ساخت مسجدی در کپنهاگ را از مسئولین شهرداری گرفته‏ایم.
با وجود مخالفت‏ها و تندروی مسئولین دانمارکی مسلمانان مجوز ساخت مسجدی در این کشور را گرفتند.
این مسجد در مساحت 1000متر است و در حدود 36.5 میلیون دلار برای ساخت آن که دارای کتابخانه، مکان ورزشی و سالن همایش است هزینه در نظر گرفته شده است.
 گفتنی است تبلیغات منفی و تبعیض علیه مسلمانان در کشور دانمارک بسیار است و ساخت این مسجد می‏تواند کمک بزرگی به مبارزه با این تبلیغات کنند
لازم به ذکر است، مسلمانان چهار درصد جمعیت دانمارک را تشکیل می‏دهند و در حدود دویست هزار نفر هستند.

 

برگرفته از سایت عرفان